تناژ برج خنک کننده به معنی مجموع تن تبرید و ظرفیت خنک کاری یک برج خنک کننده می باشد. همانطور که قبلا هم اشاره نمودیم یک تن برج خنک کننده برابر میزان گرمای لازم برای آب کردن یک تن ( ۹۰۷ کیلوگرم ) یخ ۰ درجه به آب ۰ درجه در مدت زمان ۲۴ ساعت می باشد. یک تن برج خنک کننده برابر ۱۲۰۰۰ Btu/hr یا ۳٫۵ kw می باشد. بنابراین وقتی اعلام می شود که تناژ یک برج خنک کننده برابر ۲۰۰ تن تبرید است یعنی برابر ۷۰۰ کیلووات یا ۲۴۰۰۰۰۰ Btu/hr می باشد. معمولا برای تفکیک و دسته بندی برج های خنک کننده از تناژ استفاده می شود به طور مثال برج خنک کننده MX-100 یعنی برج خنک کننده مدل MX با ظرفیت ۱۰۰ تن تبرید است.


محاسبه و بررسی تناژ برج خنک کننده

 

برای محاسبه تناژ برج خنک کننده باید بررسی کنیم که این برج خنک کننده توانایی دفع چه مقدار گرما را دارد. جهت این منظور دبی آب در گردش در برج خنک کننده ، دمای آب ورود به برج خنک کننده ، دمای آب خروج از برج خنک کننده و همچنین دمای مرطوب محیط که روش به دست آوردن آن قبلا شرح داده شد را اندازه می گیریم. حال این اعداد را یا با استفاده از توابع تعریف شده یا در روش ساده تر با استفاده از نمودار تعیین ظرفیت که در بحث طراحی برج خنک کنندهتوضیح داده شد و یا با استفاده از نرم افزار برج خنک کننده مقدار دقیق تناژ برج خنک کننده را بدست آورید.

 

تناژ برج خنک کننده به معنی مقدار توانایی دفع گرما می باشد و واحد آن تن تبرید است.


جهت ارزیابی عملکرد برج خنک کننده همیشه بدون در نظر داشتن ابعاد و تجهیزات دستگاه باید به میزان تناژ برج خنک کننده دقت کرد و اولین فاکتور مقایسه برج خنک کننده میزان تناژ آن می باشد و نام و اعدادی که بروی دستگاه اعلام می شود اگر شامل اطلاعات مربوط به تناژ برج خنک کننده نباشد ارزش ندارد و به دلیل گمراه کردن خریدار می باشد. بنابراین در زمان خرید برج خنک کننده حتما تناژ واقعی را از فروشنده بپرسید و بخواهید. جهت مطالعه بیشتر به مقاله تن تبرید مراجعه کنید.


http://badrantahvie.com/cooling-tower-tonnage/