برج خنک کننده

شرکت بادران تهویه صنعت - تولید کننده انواع برج خنک کننده

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

برج خنک کننده کوره القایی

برج خنک کننده کوره القایی ، برج خنک کننده ای است که به صورت خاص برای خنک کردن کوره القایی ساخته شده و ضمن رعایت ملزومات کوره القایی برای خنک کردن آن به کار می رود. کوره القایی یک کوره الکتریکی است که گرما به وسیله القا به فلز ایجاد می گردد ، ظرفیت کوره های القایی از یک کیلوگرم تا صدها کیلوگرم تغییر می کند و برای آب کردن فلزات از قبیل آهن ، فولاد ، مس ، آلومینیوم و فلزات گرانبها مورد استفاده قرار می گیرد. دور تا دور کوره القایی لوله هایی به صورت مارپیچ تعبیه می شود که درون آن آب خنک برج خنک کننده کوره القایی به جریان می افتد و کوره القایی را خنک می کند.

 

ساختار و ویژگی های برج خنک کننده کوره القایی

 

کوره القایی از دیگ گداز غیر قابل القا که با سیم های مسی قدرتمند احاطه شده که انرژی الکتریکی را درون خود به جریان در می آورند ساخته شده است. این سیم ها میدان مغناطیس داخل فلز بوجود آورده و فلز را مذاب می کنند.


دور تا دور دیگ گداز با کوئل های خنک کننده پوشیده شده تا دمای دیگ را پایین بیاورند. این آب خنک معمولا به وسیله برج خنک کننده کوره القایی تأمین می گردد. مزایای استفاده از کوره القایی در ذوب فلزات عبارتند از : راندمان بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی ، فرآبند پاک از نظر زیست محیطی و کاملا قابل کنترل.


برج خنک کننده کوره القایی باید شرایط خاصی داشته باشد که عبارتند از :

  1. برج خنک کننده حتما باید به صورت مدار بسته باشد.
  2. آب درون سیستم باید آب مقطر بدون سختی و رسوب باشد.
  3. نیازی به تعبیه استخر و یا منبع آب در مسیر برج خنک کننده نیست.
  4. برج خنک کننده فضای کمی بگیرد و قابل جابجایی باشد.
  5. مجهز به سیستم کنترل هوشمند اینورتر جهت کنترل دقیق دمای آب باشد.

 

برج خنک کننده کوره القایی حتما باید از نوع برج خنک کننده مدار بسته باشد زیرا آب نرم درون مدار بسته رسوب نخواهد گرفت و تجهیزات گران قیمت کوره القایی را دچار مشکل نمی کند. کویل های مورد استفاده در برج خنک کننده کوره القایی باید از نوع مسی باشد تا با توجه به ظریب انتقال حرارت بالا برج خنک کننده فضای کمتری را اشغال کند. برج خنک کننده کوره القایی ترجیحا باید به سیستم کنترل هوشمند برج خنک کننده مجهز باشد تا شرایط دمایی کاملا قابل کنترل باشد و در ضمن در مصرف انرژی و آب هم صرفه جویی شود. شرکت بادران تهویه صنعت با سالها تجربه می تواند بهترین مشاور شما در طراحی و ساخت برج های خنک کننده جهت خنک کردن کوره القایی باشد ، جهت اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید.


http://badrantahvie.com/induction-furnace-cooling-tower

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تاریخچه برج خنک کننده

تاریخچه برج خنک کننده از قرن ۱۹ آغاز می شود که برج خنک کن اولین بار برای استفاده در موتور بخار و خنک کردن کندانسور مورد استفاده قرار گرفت ، این کندانسور ها برای به مایع در آوردن بخار حاصل از موتور بخار مورد استفاده قرار گرفتند تا فشار پشت موتور را کاهش دهند و در نتیجه مصرف سوخت کاهش یابد و همچنین آب تقطیر شده مجددا مورد استفاده قرار گیرد. با پیشرفت و توسعه صنعت استفاده از برج های خنک کن افزایش یافت و کاربرد آن مورد توجه قرار گرفت. در ادامه به بررسی و شرح تاریخچه برج خنک کننده می پردازیم.

 

کاربرد و تاریخچه برج خنک کننده

 

امروزه برج های خنک کننده با خنک کردن تجهیزات و ماشین آلات مختلف ، نقش بسیار مهمی در صنایع ایفا می کنند. با شروع توسعه کشور ها در سال های ۱۸۰۰ میلادی استفاده از برج خنک کننده نیز آغاز گردید. انقلاب صنعتی تمام بخش های صنعتی را متحول کرد و با به راه افتادن این موج صنعتی و ساخت ماشین آلات مختلف و نیاز به خنک کردن آن ها ، استفاده از انواع برج های خنک کننده مورد توجه قرار گرفت.

 

تاریخچه برج خنک کننده همزمان با انقلاب صنعتی و استفاده از ماشین آلات و نیاز به خنک کاری آن ها آغاز گردید.

 

تاریخچه برج خنک کننده به اولین نمونه های ساخته شده از برج خنک کننده بر می گردد که سازه های بلند مرتبه ای بودند که آب درون آن پاشیده می شد تا به وسیله تماس با هوا ، تبخیر و خنک شود. واژه کولینگ تاور نیزه همین جا ابداع شد که به معنی سازه مرتفع است که عمل خنک کاری انجام می دهد. در اولین نمونه های ساخته شده خبری استفاده از فن برج خنک کننده نبود و جریان هوا به صورت طبیعی بود.

 

تاریخچه برج خنک کننده فایبرگلاس

 

با توسعه صنایع ، برج های خنک کننده در تمام بخش ها مورد استفاده قرار گرفت و برج های خنک کننده با جریان هوای مکانیکی با سازه های چوبی و فلزی ساخته شد ، به تدریج برج خنک کننده در سرمایش و تهویه مطبوع ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفت و با پیشرفت تکنولوژی از فایبرگلاس در ساخت برج های خنک کننده استفاده شد که در مقابل رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم می باشد.

 

جهت بررسی بیشتر می توانید به ” ویدئو برج خنک کننده ” و مقاله ” چیلر و برج خنک کننده ” مراجعه کنید.


http://badrantahvie.com/cooling-tower-history

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

چوب اشباع برج خنک کننده

چوب اشباع برج خنک کننده عبارت است از چوبی که تحت شرایط و فرآیندی خاص به حالت اشباع رسیده و در برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. چوب اشباع برج خنک کننده میزان تماس میان آب و هوا را در برج خنک کننده افزایش می دهد و بدینوسیله موجب خنک شدن آب می شود. فرآیند اشباع سازی جهت افزایش عمر چوب به وسیله اسید کرومات مس و به میزان مشخص تحت فشار صورت می گیرد و معمولا از چوب درختان کاج نزدیک به قطب شمال ( چوب روسی ) با رعابت استاندارد های حد ترک و گره در چوب استفاده می شود.

ویژگی های چوب اشباع برج خنک کننده

چوب هنوز هم در ساخت برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد البته فرسایش چوب می تواند عمر برج خنک کننده را به کمتر از ۱۰ سال کاهش دهد و هزینه های گزافی را به دنبال داشته باشد. در گذشته از چوب قرمز به دلیل مقاومت بالا در برابر وزن کم ، فراوانی ، مقاومت در برابر فرسایش ، هزینه کم و آسانی کار با آن در ساخت برج خنک کننده مورد استفاده قرار می گرفت ولی امروزه از چوب فرآوری شده داگلاس استفاده می شود.


چوب از سه جزء اصلی تشکیل شده است : سلولوز ، لیگنین و عصاره طبیعی چوب . فیبر های طولانی سلولوز به چوب مقاومت می بخشد ، لیگنین مانند سیمان برای سلولوز عمل می کند و عصاره های طبیعی آن را در برابر فرسایش محافظت می کنند ، به طور معمول چوب های رنگ طبیعی بیشتر ، مقاومت بالاتری دارند.

 

چوب از سه جزء اصلی سلولوز ، لیگنین و عصاره طبیعی چوب تشکیل شده است و به دلیل ویژگی و مقاومت بالا در صنایع مختلف استفاده می شود.

 

عصاره چوب حلال در آب است بنابراین تمای دائم چوب با آب موجب خارج شدن و از بین رفتن آن می شود. از بین رفتن عصاره های طبیعی چوب در ظاهر استحکام آن را تغییر نمی دهد ولی در واقع مقاومت آن در برابر فرسایش را از بین می برد.

انواع فرسایش چوب اشباع برج خنک کننده

فرسایش در چوب اشباع برج خنک کننده به سه صورت می باشد : شیمیایی ، بیولوژیک و فیزیکی که معمولا هر سه با هم اتفاق می افتند و معمولا مشکل است که بفهمیم کدام دلیل اصلی فرسایش است.

راه مقابله با فرسایش بیولوژیک پرداخت چوب به وسیله اضافه کردن مواد غیر اکسیدی ضد میکروبی در آب می باشد. همینطور از کلرین نیز برای حداقل کردن فرسایش شیمیایی استفاده می شود. بدینوسیله فرسایش چوب اشباع برج خنک کننده کنترل و به حداقل مورد نظر خواهد رسید.

 

جهت مطالعه بیشتر به ” برج خنک کننده گالوانیزه ” و ” انواع برج خنک کننده ” مراجعه فرمایید.


http://badrantahvie.com/cooling-tower-wood

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

برج خنک کننده هیبریدی

برج خنک کننده هیبریدی ترکیب مناسب از برج خنک کننده خشک و برج خنک کننده مرطوب در یک دستگاه می باشد. معمولا در قسمت فوقانی قسمت خشک و در قسمت تحتانی قسمت مرطوب قرار گرفته است. استفاده از برج خنک کننده هیبریدی تبخیر و اتلاف آب را کاهش می دهد و با کاهش مصرف برق آسیب کمتری به محیط زیست وارد می نماید. این نوع برج های خنک کننده به جهت طراحی دارای ارتفاع بلندی بوده و دارای سیستم لوله کشی دقیق می باشند. در ادامه مطلب به بررسی ساختار ، صنایع که آن را مورد استفاده قرار می دهند و نحوه عملکرد آن می پردازیم.

 

ویژگی های برج خنک کننده هیبریدی

 

در برج خنک کننده هیبریدی پروانه در قسمت فوقانی قرار گرفته است و هوا در ارتفاع بلند برج به جریان می اندازد. در قسمت خشک مسیری از کویل قرار گرفته است که آب سیستم ابتدا در آن به جریان درآمده همزمان هوا از روی کویل ها عبور کرده و دمای آب را تا نزدیکی دمای خشک کاهش می دهد. سپس همین آب در قسمت پایین اسپری شده و با مکانیزم تبخیر به نزدیک دمای مرطوب می رسد و از قسمت حوضچه برج خنک کننده به سیستم پمپ می شود.

 

برج خنک کننده هیبریدی ترکیبی مناسب از خنک کننده تر و خشک را است که تاثیر مثبتی بر محیط زیست دارد و ملزومات زیست محیطی را دارا می باشد.

 

این برج ها کاهش تبخیر آب و در نتیجه کاهش خروج بخار را به دنبال دارند که مخصوصا در آب و هوای مرطوب سرد و در زمستان از یخ زدن و آلودگی محیطی جلوگیری می شود. حذف بخار به خصوص در مناطق شهری، مناطق صنعتی و نزدیک به جاده هایی با قابلیت انجماد بسیار سودمند است. برج خنک کننده هیبریدیمصرف آب را کاهش می دهند و میزان خنک کاری مورد نیاز مشتری را فراهم می کند.

اجزاء برج خنک کننده هیبریدی:

 

  1. پوسته بیرونی (مواد: FRP، فولاد، فولاد ضد زنگ، بتن)
  2. ساختار اصلی
  3. حوض آب
  4. فن استک
  5. حوضچه خنک کننده
  6. قطره گیر -مبدل های خنک کننده خشک
  7. ماژول های مخلوط
  8. فن با درایو
  9. سیستم توزیع آب از جمله اسپری های نازل

 

برج خنک کننده هیبرید با اصول خنک کننده مرطوب کار می کند، در حالی که آن را با ماژول خنک کننده خشک تکمیل می کند. هدف از این ماژول کاهش دمای آب خنک کننده با استفاده از هوای اطراف قبل از ورود آب به بخش مرطوب است. هوای داغ قسمت خنک کننده خشک با هوای مرطوب اشباع شده از بخش مرطوب مخلوط شده است، که نتیجه آن حذف بخار در قسمت خروجی میباشد.

 

کاربرد صنعتی برج خنک کننده هیبریدی:

 

  • صنایع انرژی
  • صنعت پتروشیمی
  • صنایع شیمیایی
  • مهندسی صنایع و متالورژی
  • صنعت پلاستیک و لاستیک
  • صنعت کاغذ
  • صنعت تولید ( پردازش مواد غذایی ، پالایشگاه های شکر )

 

جهت مطالعه بیشتر به ” برج خنک کننده هلر ” و ” برج خنک کننده هوایی ” مراجعه فرمایید.


http://badrantahvie.com/hybrid-cooling-tower

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

برج خنک کننده هلر

برج خنک کننده هلر برج خنک کننده ای است که به وسیله جریان هوای طبیعی و به صورت غیر مستقیم باعث خنک شدن آب می گردد ، یعنی آب درون مدار بسته به جریان در می آید و همزمان هوا بدون تماس مستقیم با آب و تبخیر با عبور از روی کویل ها باعث خنک شدن آب می گردد. این برج های خنک کننده به نام برج خنک کننده مدار بسته نیز شناخته می شود که در آن جریان هوا به عنوان دومین خنک کننده در نظر گرفته می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این نوع برج خنک کننده می پردازیم.

 

ساختار برج خنک کننده هلر

 

برج خنک کننده هلر اولین بار توسط شرکت انکسیو در مجارستان در سال ۱۹۵۰ مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفت و به عنوان بهترین برج خشک با هزینه های قابل قبول مطرح شد. این برج خنک کننده دارای یک کویل ( کندانسور ) می باشد که آب در درون آن جریان دارد و همزمان هوا به وسیله مکش طبیعی از روی آن عبور کرده و باعث خنک شدن آن می شود.

 

به برج خنک کننده خشک که با جریان هوا و به صورت غیر مستقیم باعث خنک شدن آب می شود ، برج خنک کننده هلر می گویند.

 

برج های خنک کننده طبیعی یکی از مهمترین اجزاء نیروگاه است که با مصرف کم انرژی نقش خنک کردن آب را به عهده دارد. برج های خنک کننده جریان طبیعی می توانند از جنس بتون و یا استیل و آلومینیوم باشند که دارای ابعاد بزرگ و ارتفاع بلند می باشد.

برج خنک کننده هلر به آب جبرانی نیاز ندارد و آب درون سیکل بسته پس از خنک شدن به کندانسور بر می گردد. کویل های موجود در برج خنک کننده دارای فین می باشند که سطح انتقال حرارت را بالا برده و راندمان خنک کاری را افزایش می دهند. برج خنک کننده هلر می تواند به صورت جریان مکانیکی باشد که در این صورت ابعاد کوچکتری خواهد داشت و هوا در آن به اجبار به جریان در خواهد آمد.

 

مزایای برج خنک کننده هلر

 

  1. هزینه کم کارکرد و راندمان بسیار بالا
  2. صدای کم و حذف آلودگی زیست محیطی
  3. فضای کم نسبت به برج های خنک کننده خشک دیگر
  4. مقاومت در برابر یخ زدگی در فصل زمستان

 

جهت مطالعه بیشتر به مطلب ” برج خنک کننده خشک ” و ” برج خنک کننده مرطوب ” مراجعه فرمایید.


http://badrantahvie.com/heller-cooling-tower

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

برج خنک کننده چیست

برج خنک کننده چیست ، برج خنک کننده دستگاهی است که گرمای بوجود آمده در فرآیند ها، ماشین ها و دستگاه های صنعتی را از آب در حال جریان دریافت و از طریق تبخیر آن را به اتمسفر انتقال می دهد و مجددا آب خنک را به سیستم برمیگرداند. در پاسخ به این پرسش کلی که برج خنک کننده چیست و کجا کاربرد دارد باید اشاره نمود که برج خنک کننده در سراسر صنعت کاربرد وسیعی و هر جا که نیاز به خنک کاری در محدوده دمایی کارکرد برج خنک کننده باشد می توان به خوبی جهت خنک کاری از این دستگاه استفاده نمود.

 

برج خنک کننده چیست

 

طراحی برج خنک کننده بر اساس پارامتر های مختلف انجام می پذیرد، دمای مرطوب  بر طراحی کلیه دستگاه های تهویه مطبوع تبخیری اثر گذار است.

 

از نقطه نظر ترمودینامیک در پاسخ به پرسش برج خنک کننده چیست باید اشاره کرد که در واقع کارکرد برج خنک کننده بر مبنای تبخیر آب می باشد، به اینصورت که با افزایش مقدار، شدت و زمان تماس میان آب و هوا، مقداری از آب موجود در سیستم تبخیر شده و به دلیل دریافت گرمای نهان این آب تبخیر شده از آب در حال جریان در سیستم، باعث خنک شدن آب باقی مانده می گردد.


نمونه ملموس جهت درک سوال برج خنک کننده چیست، درک این موضوع است که وقتی شما دست خود را خیس کرده و در مسیر هوا قرار می دهید، دست شما خنک می شود، در اصل آب موجود روی دست شما در تماس با هوا، گرمای نهان مورد نیاز تبخیر را از دست شما دریافت کرده و تبخیر شده و به این ترتیب دست شما خنک شده است. فرآیند عرق کردن در هنگام فعالیت در انسان نیز در جهت تبخیر و خنک شدن بدن می باشد، انسان نیز به مانند ماشین ها و فرآیند های صنعتی برای ادامه فعالیت نیاز به خنک شدن دارد.

انواع برج خنک کننده چیست، برج خنک کننده بر اساس نحوه و مکانیزم فرآیند تبخیر و توزیع آب تقسیم بندی می شود، سیستم توزیع آب در تمام انواع برج خنک کننده به صورتی است که آب را به قطرات کوچکتر تقسیم کند تا سطح تماس آب با هوا افزایش یابد و در نتیجه تبخیر افزایش پیدا کند، هدف دیگر میزان زمان در فرآیند در تماس بودن آب و هوا است که هر چه زمان تماس بالاتر باشد میزان تبخیر بیشتر است، نکته بعدی شدت جریان هواست که هر چه شدت آن بیشتر باشد میزان تبخیر بیشتر می شود. در نظر داشته باشید که ظرفیت و قیمت برج خنک کننده بر اساس این موارد نیز تغییر خواهد کرد.


http://badrantahvie.com/what-is-cooling-tower

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰