برج خنک کننده

شرکت بادران تهویه صنعت - تولید کننده انواع برج خنک کننده

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک

برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک ، برج خنک کننده ای است که وظیفه خنک نمودن دستگاه تزریق پلاستیک را به عهده دارد. این برج خنک کننده بسته به نیاز های دستگاه تزریق پلاستیک طراحی شده و از تجهیزات خاص مورد نیاز آن بهره مند است. وظیفه دستگاه تزریق تبدیل دانه های ریز جامد پلیمر به سیال روان و انتقال آن به درون قالب می باشد تا قطعه نهایی فرم بگیرد، پس از آن نیاز است تا دستگاه و قطعه نهایی خنک شود و درجه حرارت دستگاه کنترل شود که در این مرحله از برج خنک کن استفاده می گردد.


ویژگی های برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستک از دو قسمت اصلی قالب گیری و تزریق تشکیل شده است. ابتدا دانه های ریز پلاستیک داخل قیف ریخته شده و و به داخل سیلندر می رود و با گردش دورانی به جلو رانده می شود. در پوسته سیلندر المنت های حرارتی قرار گرفته است که دانه های جامد پلاستیک را به مایع تبدیل می کند و به داخل قالب تزریق می کند. قیمت قالب از دو بخش متحرک و ثابت تشکیل شده است که نیروی فشار دهنده آن ها به روی هم با مقدار تن اعلام می شود.

پس از تبدیل پلاستیک جامد به مایع و تبدیل آن به قطعه نهایی نیاز است تا حرارت از قطعه گرفته شود. برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک آب خنک را از لوله های انعطاف پذیر وارد دالان های مخصوص تعبیه شده بروی قالب کرده و مجموعه قطعه و قالب را خنک نماید.

 

برای انتخاب برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک باید شرایط دمایی طراحی دستگاه و نوع برج خنک کننده را مورد بررسی قرار داد. همانطور که در مطلبطراحی برج خنک کننده اشاره نمودیم یک برج خنک کننده می تواند دمای آب را تا ۳ درجه بالای دمای مرطوب محیط خنک نماید. بنابراین در خرید سیستم خنک کننده دستگاه تزریق باید توجه نمایید که دستگاه در چه منطقه جغرافیایی نصب می شود و حداکثر دمای مرطوب در آن منطقه چه مقدار است. ابتدا دو مورد را بررسی نمایید:

 

  1. سایز اتصالات ورود آب جهت خنک کاری قالب و سیستم و بدست آوردن دبی مجموع مورد نیاز
  2. دمای آب خنک مورد نیاز اعلام شده در کاتالوگ سازنده دستگاه تزریق پلاستیک

 

حال به عهده کارشناس است که بررسی نماید چه نوع برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک مورد نیاز می باشد. آیا دبی مورد نیاز با دبی نرمال کولینگ تاور مطابقت دارد و آیا برج خنک کن می تواند دمای مورد نیاز دستگاه را تأمین نماید و آن را خنک نماید یا نیاز به چیلر برای خنک کردن دستگاه می باشد؟ همینطور در نظر داشته باشید که دستگاه های تزریق شرایط دمایی متفاوتی را نیاز دارند ، بنابراین بهتر است که در این زمینه با کارشناس مشورت نمایید.


http://badrantahvie.com/plastic-injection-cooling-tower/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

کنترل PH آب برج خنک کننده

کنترل pH آب برج خنک کننده یکی از مهمترین اقدامات عملیات آبی در برج خنک کننده برای جلوگیری از خوردگی و تشکیل رسوب می باشد. میزان pH در آب برج خنک کننده در تشکیل رسوب و همچنین میزان خوردگی قطعات برج خنک کننده تأثیر گذار است ، برای تأثیر اقدامات دیگر عملیات آبی مقدار pH در آب برج خنک کن باید بین مقدار ۶٫۵ تا ۷٫۵ ثابت نگه داشته شود. کنترل pH در برج خنک کننده بوسیله قطعه ای به نام الکترود pH اندازه گیری می شود که در آب برج خنک کننده قرار می گیرد که بسیار مهم و حیاتی می باشد.


روش کنترل pH آب برج خنک کننده

همانطور که اشاره شد برای کنترل pH آب برج خنک کننده قطعه ای به نام الکترود pH در آب برج خنک کننده قرار می گیرد ، این قطعه میزان pH را اندازه گیری کرده و بوسیله سیگنال به کنترلر ارسال می کند. کنترلر سیگنال را دریافت کرده آن را می خواند و مورد تحلیل قرار می دهد و سپس به شیر ها یا پمپ ها فرمان می دهد که با افزودن مواد شیمیایی میزان pH درون سیستم را تصحیح کنند. الکترود pH از یک الکترود شیشه ای حساس به pH ساخته شده است که در اثر تغییر pH ولتاژ خروجی آن تغییر می کند.

مانند باتری است که در یک محلول قرار گرفته است و با تغییر شرایط محلول میزان ولتاژ خروجی آن تغییر می کند. این ولتاژ بسیار اندک به وسیله اپدانس پریاملیفایر ( Impedance Preamplifier ) افزایش یافته و به کنترلر های حساس ارسال میگردد. این الکترود در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و میزان pH برابر ۷ هیچ ولتاژ خروجی ندارد ، ولی با افزایش مقدار pH به ازای هر واحد pH به میزان ۵۹ میلی ولت ولتاژ صادر می کند ، همچنین میزان pH با دمای آب به مقدار ناچیز تغییر می کند.

 

کنترل pH آب برج خنک کننده یکی از مهمترین اقدامات عملیات آبی در برج خنک کننده برای جلوگیری از خوردگی و تشکیل رسوب می باشد.

 

بسیاری از نمک ها و ناخالصی ها با در pH های بالا قابلیت حل شدن کمتری دارند ، در واقع افزایش pH و ناخالصی های آب در برج خنک کننده منجر به تشکیل سریع رسوب خواهد شد. همینطور میزان pH در کنترل رسوبات میکروبیولوژیک هم اثر گذار است ، به طور مثال بایوساید کلرین اکسادایزینگ در pH بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ اثر گذار است ، بنابراین نتیجه گیری می شود که کنترل pH آب برج خنک کننده بروی تشکیل رسوب آلی و غیر آلی بسیار تأثیر گذار است. کربنات کلسیم متداول ترین رسوب در برج خنک کننده می باشد ، کلسیم و سیلیکات منیزیم، سولفات کلسیم نیز تشکیل رسوب می دهند. تشکیل کربنات کلسیم را می توان به وسیله معیار LSI و RSI تعیین کرد که:


Langelier Saturation Index = pHa – pHs

Ryznar Stability Index = 2(pHs) – pHa

 

در این معادله مقدار pHs یعنی مقدار pH در حالت اشباع که تابع دما و مقدار جامدات از جمله کلسیم و آلکالینینتی می باشد و pHa مقدار واقعی pH آب می باشد. مقدار مثبت LSI یعنی آب برج خنک کننده تمایل به تشکیل رسوبات کربنات کلسیم دارد و مقدار ۶ یا کمتر RSI هم تمایل به تشکیل رسوب را نشان می دهد.


http://badrantahvie.com/cooling-tower-water-ph-control/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

برج خنک کننده بدون پکینگ

برج خنک کننده بدون پکینگ در حقیقت برج خنک کننده ای است که در ساختار آن پکینگ به کار نرفته است مانند برج خنک کننده اتمسفری که فقط آب به داخل سطح مقطع برج خنک کننده پاشیده می شود و بدینوسیله آب و هوا با هم تماس پیدا می کنند. در برج خنک کننده بدون پکینگ می توان از فن برای به جریان انداختن هوا استفاده نمود ، این نوع برج های خنک کننده در صنایعی کاربرد دارند که آب به جریان در آمده در داخل کولینگ تاور به شدت اسیدی یا قلیایی می باشد و نمی توان از برج خنک کن معمولی استفاده نمود.


عملکرد برج خنک کننده بدون پکینگ

در کارخانجات ذوب و احیای فلز روی معمولا آب به گردش در آمده برای خنک کاری به شدت اسیدی می شود و در صورت استفاده از برج خنک کننده معمولی به قطعات برج خنک کننده از جمله الکتروموتور، پروانه ، پکینگ برج خنک کننده و قطره گیر ، ساپورت ها و بدنه آسیب جدی می رساند. برای حل مشکل از برج هایی با سطح مقطع مربع یا گرد با ارتفاع بسیار بلند استفاده می شود که فن به صورت دمنده یا مکنده در ناحیه پایین دستگاه قرار دارد ، آب از قسمت فوقانی دستگاه پاشیده شده و به دلیل ارتفاع زیاد تا هنگام رسیدن به پایین با هوای به جریان درآمده انتقال حرارت و جرم صورت می دهد.

 

برج خنک کننده بدون پکینگ دارای ارتفاع بسیار بلندی است تا آب و هوا زمان و سطح تماس کافی برای انتقال حرارت داشته باشند ، در قسمت زیرین نیز هوا به وسیله فن های دمنده به جریان در می آید و به سمت بالا دمیده می شود.

در واقع ارتفاع بلند برج خنک کننده جایگزین پکینگ می شود و موجب افزایش زمان و افزایش سطح تماس و در نهایت خنک شدن آب در برج خنک کننده است. همچنین در این دستگاه فن در محلی قرار گرفته است که از اسید دور است و با دمش یا مکش هوا را از کانال فرعی به سازه اصلی وارد می نماید. در ساخت بدنه باید از نوع متریال استفاده کرد که در مقابل اسید بسیار مقاوم باشد تا در مجاورت اسید از بین نرود. این نوع برج خنک کننده به طور کلی در کارخانجاتی به کار برده می شود که آب به گردش در آمده اسیدی شده باشد مانند کارخانجات روی ، تولید اسید و محصولات اسیدی.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده

سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده قطعه ای است شامل یک پولی نسبتا بزرگ که در برج خنک کننده سرعت دورانی بالای الکتروموتور را به سرعت پایین تر تبدیل کرده و به پروانه منتقل می نماید. الکتروموتور برج خنک کننده به طور معمول با سرعت دورانی ۱۴۵۰ دور در دقیقه ساخته می شود ، انتقال مستقیم این دور بالا به پروانه موجب شکست پروانه خواهد شد بنابراین باید یا به وسیله گیربکس برج خنک کننده دور موتور را کاهش داد و یا با استفاده از سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده سرعت دوران را تقلیل داد و به پروانه منتقل نمود.


بررسی سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده

الکتروموتور ها معمولا در دور های بالا ساخته و طراحی می شوند و ساخت الکتروموتور در دور پایین مشکل و پر هزینه خواهد بود. بنابراین برای تطبیق دور موتور بالای این الکتروموتور ها با نیاز واقعی باید از قطعات تکمیلی مانند گیربکس و سیستم کاهش دور تسمه و پولی استفاده شود. وقتی از سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده استفاده می کنیم در حقیقت از قانون قرقره ها استفاده می کنیم ، در این روش دو قرقره یکی کوچک تر و دیگری بزرگتر است که سرعت دوران را کاهش و به گشتاور تبدیل می کند مانند همان چیزی که در دنده های ماشین به کار گرفته می شود.

بنابراین در یک برج خنک کننده به دلیل ملاحضات طراحی فن برج خنک کننده ، حداکثر دور بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه است و باید سرعت دورانی الکتروموتور را از حدود ۱۴۵۰ دور در دقیقه به نسبت ۱ به ۴ به سرعت پایین در حدود ۳۵۰ دور بر دقیقه تبدیل کرد. سرعت دوران با نسبت پولی ها تغییر می کند نسبت قطر پولی های به یکدیگر نشان دهنده نسبت تبدیل سرعت می باشد. هر چه قطر پروانه بیشتر باشد باید دور در دقیقه دوران پروانه کاهش یابد بنابراین هر چه طراحی سرعت دوران پروانه کمتر باشد استهلاک فن کاهش می یابد و عمر آن بالا می رود. سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده باید در دوره های زمانی مشخص گیریس کاری شود و در هنگام خراب شدن می توان بلبرینگ آن را تعویض نمود و مورد استفاده مجدد قرار داد.

http://badrantahvie.com/cooling-tower-belt-speed-reducer/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰