دمای مرطوب شهر های ایران به عنوان یک پارامتر مهم جهت طراحی برج خنک کننده در محاسبه گر بالا ارائه گردید است که اطلاعات بیش از 450 شهر ایران را شامل می شود. این اطلاعات از ایستگاه های هواشناسی سراسر کشور ایران گرد آوری شده است. کشور ایران در بخش گرم و خشک خاورمیانه قرار دارد و از نظر بارندگی در سطح نیمه خشک و خشک است ، در نتیجه در شرایط تنش آبی قرار دارد و میزان مصرف آب بسیار با اهمیت است و باید با طراحی و انتخاب صحیح تجهیزات ، میزان مصرف آب و مصرف انرژی را کاهش داد. اعداد دمای مرطوب بر اساس فرمت 95 درصد به 5 درصد بدست آمده است به این معنی که تنها در 5 درصد از اوقات سال ممکن است که دمای مرطوب از این عدد بالاتر برود و این فرمت مناسبی برای طراحی است.

 

بررسی دمای مرطوب شهر های ایران

ایران دارای شرایط آب و هوایی شگفت انگیزی است به طوریکه همزمان در نقطه ای از کشور هوا گرم است و در نقطه ای دیگر هوا سرد و گاه این اختلاف به 50 درجه سانتیگراد می رسد ، گرمترین نقطه زمین در چند سال گذشته در کویر لوط ایران بوده است.

این شرایط متفاوت دمایی ناشی از جغرافیایی طبیعی سرزمین اعم از کوه ها ، بیابان ها، رود ها ، دریا ها و دریاچه ها می باشد. ایران در وضعیت تنش آبی قرار دارد در نتیجه در کشوری با این شرایط آب و هوایی نیاز است که تجهیزات بر اساس دمای همان محل مورد بهره برداری انتخاب گردد.

دمای مرطوب یاwet-bulb ) است یعنی دمای یک حجم از هوا وقتی با تبخیر آب و گرفتن گرمای نهان به رطوبت اشباع 100 درصد برسد و خنک شود. در حقیقت دمای مرطوب پایین ترین دمایی است که به وسیله تبخیر آب می توان به آن رسید و دمای مرطوب را به وسیله دماسنج دمای مرطوب اندازه می گیرند همچنین می توان دمای مرطوب را با داشتن دمای خشک و میزان رطوبت نسبی به دست آورد، بنابراین در هوایی با رطوبت نسبی 100 درصد دمای خشک و دمای مرطوب با هم برابر است ، تحلیل دما و رطوبت در نمودار سایکرومتریک امکانپذیر است.

اساس طراحی در کولینگ تاور حداکثر دمای مرطوب برج خنک کننده می باشد به طور مثال ، حداکثر دمای مرطوب تابستان در شهر تهران برابر 24 درجه سانتیگراد است که با این حساب در تابستان می توان دمای آب برج خنک کن را تا 3 درجه بالای دمای مرطوب یعنی در حدود 27 درجه سانتیگراد پایین آورد.

کشور ایران دارای شرایط آب و هوایی شگفت انگیزی است به طوریکه همزمان در نقطه ای از کشور هوا گرم است و در نقطه ای دیگر هوا سرد و گاه این اختلاف به 50 درجه سانتیگراد می رسد ، گرمترین نقطه زمین در چند سال گذشته در کویر لوط ایران بوده است.

 

نقشه دمای مرطوب ایران

در نقشه زیر محدوده مناطق با دمای مرطوب نشان داده شده است، مناطق قرمز با دمای مرطوب بسیار بالا ، خطوط زرد مناطق با دمای مرطوب بالا و باقی به ترتیب بنفش ، سبز تیره ، سبز کم رنگ و مناطق با کمترین دمای مرطوب با خطوط آبی کمرنگ نشان داده شده است. در مناطق آبی، سبز کمرنگ ، سبز پر رنگ و رنگ بنفش ، برج خنک کننده راندمان بسیار خوبی خواهد داشت ولی در مناطق کنار دریای خزر و کناره های خلیج فارس به دلیل دمای مرطوب زیاد استفاده از برج خنک کننده مشکل است.

همراهان گرامی در صورتیکه هرگونه مغایرتی در اطلاعات محاسبه گر دمای مرطوب شهر های ایران مشاهده کرده اید و یا پیشنهادی دارید لطفا در قسمت زیر با ما در ارتباط باشید و ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع سازید.

 

https://badrantahvie.com/wetbulb-temperature-iran-cities/