برج خنک کننده

شرکت بادران تهویه صنعت - تولید کننده انواع برج خنک کننده

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

کلگی توزیع آب برج خنک کننده

کلگی توزیع آب برج خنک کننده ( Sprinkler head ) به نام های آبگردان یا آب پخش کن برج خنک کننده نیز نامیده می شود ، قطعه ای است آلومینیومی که در قسمت مرکزی برج خنک کننده گرد قرار گرفته ، با فشار پمپ به دوران درآمده و آب را در برج خنک کننده توزیع می نماید. کلگی توزیع آب بروی لوله اصلی ورودی در مرکز برج سوار می شود ، آب از قسمت زیرین کلگی توزیع آب وارد شده و از خروجی ها به سمت لوله های آرم توزیع می گردد ، در ادامه به بررسی بیشتر این قطعه می پردازیم.


آب پخش کن یا کلگی توزیع آب برج خنک کننده

همانطور که اشاره شده کلگی توزیع آب برج خنک کننده به جهت انجام دوران برای توزیع آب در سطح مقطع مدور می باشد ، بنابراین این قطعه به صورت خاص دربرج خنک کننده گرد به کار گرفته می شود ، مطابق شکل در برج خنک کننده گرد ابتدا آب از قسمت پایین دستگاه به وسیله لوله رایزر بالا می آید از قسمت زیر کلگی توزیع آب وارد شده و با به دوران درآوردن آن از خروجی های آن به لوله های آرم منتقل می شود ، در زیر لوله ها سوراخ های وجود دارد که آب را به صورت قطره قطره توزیع می نماید.

در صورتیکه کلگی توزیع آب دچار مشکل شود آب از کناره های کلگی ریزش کرده و بروی پکینگ توزیع نمی شود . معمولا کلگی بسته به سایز آن هفت یا هشت دور بر دقیقه می چرخد ، بنابراین اگر سرعت دوران کاهش یابد عملکرد برج خنک کننده بسیار کاهش خواهد یافت. به دلیل دوران کلگی توزیع آب برج خنک کننده این قطعه به سرعت دچار استهلاک شده و نیاز به تعمیر و تعویض در زمان های مشخص دارد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز از جنبه های گوناگون قابل بررسی است که در این مقاله به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم. می دانیم که تنها تفاوت برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز این است که در برج خنک کننده مدار بسته ، آب سیستم از درون کوئل هایی که درون دستگاه تعبیه شده است عبور می کند و خنک می شود در حالیکه به طور مستقیم با هوا تماس ندارد ولی در برج خنک کننده مدار باز ، آب در داخل برج خنک کننده و از میان پکینگ برج خنک کننده عبور کرده و در تماس با هوا خنک می شود.

بررسی و مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز

در ادامه مطلب به بررسی و مقایسه برج های خنک کننده مدار بسته و مدار باز از نظر قیمت ، رسوب گذاری ، مصرف آب ، مصرف انرژی و نحوه تعمیرات می پردازیم:

 

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : قیمت

قیمت برج خنک کننده مدار بسته به دلیل به کار گیری کوئل هایی از جنس مس ، استنلس استیل و … بسیار بیشتر از قیمت برج خنک کننده مدار باز خواهد شد. باید توجه نمود که در برج خنک کننده مدار بسته هیچ کدام از تجهیزات برج خنک کننده مدار باز حذف نمی شود ولی تجهیزات دیگر از جمله کوئل و پمپ اضافه می گردند ، به طور معمول قیمت برج خنک کننده مدار بسته در حدود سه برابر قیمت برج خنک کننده مدار باز خواهد شد.

 

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : رسوب

در برج خنک کننده مدار بسته آب نرم از سیستم وارد کوئل های برج خنک کننده می شود ، در این مسیر آب با هوا هیچ گونه تماسی ندارد در نتیجه تبخیری هم در کار نیست ، بنابراین نه مقدار این آب کم می شود و نه املاح به آن اضافه می شود. انتقال حرارت فقط از طریق جداره لوله و به وسیله انتقال حرارت هدایت اتفاق می افتد. بنابراین هیچ گونه رسوب در داخل مجموعه کوئل ها و سیستم مصرف کننده نخواهیم داشت و فقط آب مدار دوم که به روی کوئل ها پاشیده می شود و با هوا در تماس است دارای رسوب خواهد بود. بنابراین در مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز مهمترین تفاوت عدم رسوب گذاری در برج خنک کننده مدار بسته است و تمام هزینه های اضافه می شود که آبی که به سیستم برای خنک کردن می رود فاقد رسوب باشد.

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : مصرف آب

مصرف آب در هر دو برج خنک کننده مدار باز و بسته یکسان است. توضیح بسیار ساده است : قانون بقای انرژی. در هر دو برج خنک کننده دفع حرارت از طریق از دست دادن گرمای نهان آب و تبخیر آب صورت می گیرد. در برج خنک کننده مدار باز تبخیر بروی پکینگ ها اتفاق می افتد و در برج خنک کننده مدار بسته تبخیر آب بروی کوئل ها اتفاق می افتد. در برآیند کاری در هر دو دستگاه مقداری از آب از یک دما به دمای دیگر خنک می شود و این از طریق تبخیر آب صورت می پذیرد.

 

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : مصرف انرژی

در برج خنک کننده مدار بسته به دلیل نیاز به جریان انداختن آب در مسیر طولانی کوئل ها به پمپ بسیار قوی تر نیاز است ، همچنین در برج خنک کن مدار بسته نیاز به پمپ دوم است تا آب را به روی کوئل ها بپاشد. بنابراین مصرف انرژی در برج خنک کننده مدار بسته بیشتر از مدار باز می باشد.

 

مقایسه برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز : تعمیرات

در برج خنک کن مدار بسته به دلیل وجود تجهیزات بیشتر مانند کوئل و پمپ، در طولانی مدت تعمیرات بسیار مشکل تر ، پر هزینه تر و زمانبر تری خواهد بود.

 

به این صورت نتیجه گیری می شود که با توجه به هزینه بسیار بالای اولیه ، مصرف انرژی بیشتر و تعمیرات مشکل تر برج خنک کن مدار بسته نسبت به برج خنک کن مدار باز ، این نوع برج خنک کننده فقط در مواقعی باید مورد استفاده قرار گیرد که سیستم مصرف کننده آب خنک و تجهیزات مرتبط آن بسیار گران قیمت و نسبت به رسوب آب حساس باشند به طوریکه هزینه های اولیه و جاری انجام شده برای برج خنک کننده مدار بسته در مقابل آن ناچیز باشد.

http://badrantahvie.com/closed-loop-vs-open-loop-cooling-tower/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

دبی آب در برج خنک کننده

دبی آب در برج خنک کننده به معنی مقدار حجم آب در گردش در برج خنک کننده در واحد زمان که به وسیله پمپ به جریان می افتد می باشد. معمولا مقدار دبی آب در برج خنک کننده با واحد ( m3/hr ) مترمکعب در ساعت یا ( gpm ) گالن بر دقیقه نشان داده می شود. میزان دبی آب در برج خنک کن بر اساس پارامتر های مختلف از جمله مقدار سطح انتقال حرارت ، میزان دبی هوا در برج خنک کننده و یا نوع پکینگ و طراحی کولینگ تاور مشخص می شود و در نهایت در طراحی هر برج خنک کننده یک مقدار دبی به عنوان دبی ( Nominal ) تعریف می گردد.

بررسی مقدار دبی آب در برج خنک کننده

اشاره کردیم که هنگام طراحی برای هر برج خنک کننده یک مقدار دبی اسمی تعریف می گردد. در هنگام راه اندازی برج خنک کن باید حتما دبی نزدیک به دبی اسمی در برج خنک کننده به جریان بیافتد تا برج خنک کننده عملکرد مناسبی داشته باشد. اگر دبی به جریان افتاده از دبی اسمی طراحی کمتر باشد ، آب در برج خنک کننده به درستی توزیع نمی شود و در نتیجه هوا از نواحی دیگر فرار کرده و دستگاه عملکرد خود را از دست می دهد. در صورتی که دبی به جریان افتاده از دبی اسمی بیشتر باشد ، این دبی بیش از اندازه فرصت تبادل جرم و حرارت میان آب و هوا را نمی دهد و به اصطلاح برج خنک کننده را خفه می کند ، پس حتما دبی در گردش باید به دبی اسمی نزدیک باشد.

 

در طراحی هر برج خنک کننده یک دبی اسمی طراحی می گردد که برای عملکرد مناسب دستگاه دبی آب در برج خنک کننده باید نزدیک به دبی اسمی طراحی شده باشد.

 

اشاره نمودیم که دبی آب تابع سطوح انتقال حرارت نیز می باشد ، ( water loading ) با معنی بار آب در واحد سطح می باشد به این معنی که در هر سطح مربع از پکینگ چه مقدار آب توزیع می گردد. به طور مثال در برج خنک کننده ۴۰۰ تن مدل RF سطح انتقال حرارت با قطر ۴٫۹ متر برابر ۱۸٫۸ متر مربع است ، دبی اسمی در این برج خنک کننده برابر ۱۴۱۰ گالن بر دقیقه یا ۳۸۵ متر مکعب در ساعت است. با تقسیم دو عدد فوق به پارامتر بار آبی می رسیم که این مقدار برابر است با ۲۰ متر مکعب در ساعت در متر مربع. با بررسی مدل های دیگر این طراحی به این نتیجه می رسیم که مقدار بار آبی ثابت است و از جمله پارامتر های اصلی طراحی در این نوع برج خنک کننده می باشد.

دبی آب در برج خنک کننده با افزایش قدرت پمپ قابل افزایش است ، برای افزایش دبی آب باید به اتصالات برج خنک کن نیز توجه نمود. معمولا بر اساس استاندارد مقدار سرعت آب درون اتصالات برج خنک کننده ۲٫۵ تا ۳ متر در ثانیه در نظر گرفته می شود. برای تعیین مقدار دبی آب در برج خنک کننده به طور مثال در یک لوله ۴ اینچ مقدار سطح را در مقدار سرعت ضرب نموده به عدد ۰٫۰۲ متر مکعب در ثانیه می رسیم که برابر است با ۷۲ متر مکعب در ساعت یا ۳۲۰ گالن بر دقیقه که با طراحی برج خنک کننده و مقدار اعلام شده در مشخصات فنی متناسب است.

http://badrantahvie.com/cooling-tower-water-flow-rate

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰