برج خنک کننده خانگی اصطلاحی است که برای برج های خنک کن نصب شده در واحد های مسکونی و اداری به کار می رود، ولی در حقیقت هیچ نوع تفاوتی میان برج خنک کن خانگی و دیگر برج های خنک کننده وجود ندارد. کولینگ تاور دستگاهی است که در ساختمان مسکونی آب گرم با دمای حدود 40 درجه سانتیگراد را به دمای حدود 30 درجه سانتیگراد خنک می کند. در برخی از واحد های مسکونی و اداری جهت خنک کردن هوا در تابستان از چیلر و برج خنک کن استفاده می شود. در این گونه سیستم ها، برج خنک کن جهت خنک سازی چیلر به کار برده می شود و عملکرد مداوم چیلر را با دفع گرما امکانپذیر می سازد.

انتخاب برج خنک کننده خانگی

برای انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب گزینه های زیادی وجود دارد، یک نوع آن سیستم شامل چیلر و برج خنک کننده است. چیلر با عملیات مکانیکی گرمای ساختمان را دریافت و به آب در حال جریان در کولینگ تاور منتقل می کند و برج خنک کن با تبخیر آب گرما را به اتمسفر انتقال می دهد.

محاسبه برج خنک کننده خانگی به پارامترهای مختلفی از جمله منطقه جغرافیایی محل نصب دستگاه، ظرفیت چیلر و مقدار زیربنای یک ساختمان وابسته است. در محاسبات سرانگشتی در تهران برای ساختمان های مسکونی به ازای هر 40 متر مربع یک تن چیلر و برای ساختمان های اداری برای هر 30 متر مربع یک تن چیلر در نظر گرفته می شود. به طور مثال در ساختمانی با زیربنای 1500 متر مربع واقع در خیابان میرداماد نیاز به 37.5 تن تبرید چیلر می باشد که برای این ظرفیت چیلر، برج خنک کن با ظرفیت 50 تن تبرید

تهویه مطبوع در ساختمان

تهویه مطبوع در ساختمان به طور دقیق عبارت است از  فن آوری رساندن شرایط دمای داخل ساختمان به شرایط استاندارد یا آسایش مطلوب. شرایط می تواند شامل کیفیت هوا، دما، رطوبت و فشار باشد. طراحی سیستم تهویه مطبوع را مهندس مکانیک با استفاده از اصول ترمودینامیک، مکانیک سیالات و اصول انتقال حرارت انجام می دهد.

در نمایشگاه جهانی سنت لوییس سال 1904، برگزار کنندگان نمایشگاه از تبرید مکانیکی برای سرمایش ساختمان ایالتی میسوری استفاده کردند. سیستم از 35000 سی اف ام هوا استفاده می کرد تا 1000 صندلی سالن اجتماعات، ساختمان گنبدی و دیگر فضاها را خنک سازد. این اولین باری بود که یک فضای عمومی در معرض تهویه مطبوع قرار می گرفت. پیشرفت بزرگ در صنعت تهویه مطبوع هنگامی در سال 1920 صورت گرفت همان زمان که مردمان آمریکا برای تماشای فیلم های ستاره های هالیوود به سالنهای سینما هجوم می آوردند جالب است بدانیم همزمانی پیشرفت صنعت سینما و تهویه مطبوع در کشور آمریکا هنگامی رخ داد که دیگر صنایع درگیر رکود بزرگ بعد از جنگ جهانی اول بودند.

در سال 1922 شرکت مهندسی کریر اولین سیستم سرمایشی استاندارد را برای سالن نمایش متروپولیتن در شهر لس آنجلس پیاده سازی نمود که قادر بود هوای سرد را در تمام سطوح ساختمان به طور مناسب و همزمان با کنترل دما و رطوبت توزیع نماید.

آیا سیستم برج خنک کننده خانگی دستگاه مقرون به صرفه ای است؟

بله، استفاده از چیلر و برج خنک کننده در ساختمان های مسکونی و اداری بلند مرتبه در مناطق نیمه خشک، هم از نظر مصرف انرژی، آب و هزینه بسیار مقرون به صرفه می باشد.

https://badrantahvie.com/residential-cooling-tower