برج خنک کننده

شرکت بادران تهویه صنعت - تولید کننده انواع برج خنک کننده

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

لوور برج خنک کننده

لوور برج خنک کننده عبارت است از دریچه یا صفحات موازی که نقش هدایت هوای ورود یا خروج از برج خنک کننده را به عهده دارند. این قطعه در ناحیه ورود و یا ناخیه خروج هوا از برج خنک کننده قرار گرفته که ضمن اجازه عبور هوا ، مانع پرتاب آب برج خنک کننده به بیرون از دستگاه شده و همچنین مانع تابش مستقیم نور خورشید به درون برج خنک کن می شود و از ورود اجسام خارجی به کولینگ تاور جلوگیری می کند. لوور برج خنک کننده از جنس فایبرگلاس ، پلیمر ، فلز گالوانیزه و یا استیل ضد زنگ ساخته می شود.

وظایف لوور برج خنک کننده

لوور برج خنک کننده یکی از قطعات برج خنک کننده است که در زیبایی آن بسیار تأثیر گذار است و در عین حال وظایف مهمی دارد که به شرح زیر است:

 

  • جلوگیری از پرتاب آب به بیرون از برج خنک کننده : در محاسبه آب جبرانی برج خنک کن اشاره کردیم که یکی از فاکتور های مصرف آب عبارتست از پرتاب آب برج خنک کننده به بیرون ، لوور برج خنک کننده با سطح شیب دار از پرتاب آب به بیرون جلوگیری کرده و از هدر رفت آب جلوگیری می کند و آن را به داخل کولینگ تاور بازمی گرداند.
  • جلوگیری از ورود گرد و غبار و اجسام خارجی به داخل برج خنک کن : لوور برج خنک کننده ضمن اجازه عبور هوا از ورود جانوران ، پرندگان و اجسام خارجی به برج خنک کن جلوگیری می نماید.
  • محدود کردن تابش مستقیم نور خورشید به داخل برج خنک کننده و جلوگیری از تشکیل جلبک در برج خنک کن : همانطور که قبلا بررسی نمودیم تابش نور مستقیم خورشید به آب درون برج خنک کننده می تواند باعث تغذیه میکروارگانیسم ها و تشکیل جلبک در برج خنک کننده شود که این جلبک باعث گرفتگیپکینگ برج خنک کننده شده و افت راندمان برج خنک کننده را به دنبال خواهد داشت.
  • ایجاد افت اندک فشار استاتیکی در برج خنک کننده : لوور برج خنک کننده باید دارای فواصل مناسب جهت عبور هوا باشد و کمترین فشار استاتیکی را در برج خنک کننده بوجود آورد تا مصرف انرژی الکتروموتور و پروانه بالا نرود.
  • قابلیت نصب در ابعاد و سطوح مختلف متناسب با کاربرد کولینگ تاور : برج خنک کننده معمولا در ابعاد و سایز های مختلف ساخته می شود ، بنابراین لازم است تا با طراحی و ساخت لوور مناسب از مزایای این قطعه استفاده نمود.
  • مقاومت در برابر رطوبت و زنگ زدگی در تماس مستقیم با آب : با توجه به تماس مداوم لوور برج خنک کن با آب نیاز است که از متریال مناسبی تهیه شود که در مقابل زنگ زدگی مقاوم باشد و عمر و دوام خوبی داشته باشد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

سیستم توزیع آب در برج خنک کننده

سیستم توزیع آب در برج خنک کننده شامل نحوه توزیع آب روی سطوح انتقال حرارت درون برج خنک کن است ، در یک سیستم توزیع آب گرم مناسب ، آب درون برج خنک کننده باید به صورت یکنواخت و بدون ایجاد فضای خالی توزیع شود که امکان فرار هوا و کاهش راندمان وجود نداشته باشد ، در واقع هیچ قسمتی از سطوح انتقال حرارت نباید خشک بماند و برج خنک کننده با حداکثر راندمان کار کند. سیستم توزیع آب در برج خنک کننده بسته به نوع و عملکرد برج خنک کن انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی انواع آن می پردازیم.

انواع سیستم توزیع آب در برج خنک کننده

سیستم توزیع آب در برج خنک کننده به سه دسته اصلی تقسیم می شود :

  1. سیستم توزیع آب ثقلی
  2. سیستم توزیع آب دورانی
  3. سیستم توزیع آب اسپری نازل

 

هر کدام از این سیستم های اشاره شده دارای مزایا و معایبی است که به بررسی آن می پردازیم.

 

سیستم توزیع آب ثقلی

یکی از انواع سیستم توزیع آب در برج خنک کننده سیستم توزیع آب ثقلی ( Gravitational water distribution ) می باشد که در برج خنک کننده جریان متقاطعکاربرد دارد ، آب گرم به بالای برج خنک کننده پمپ شده و از طریق اسپلش باکس یا تشت توزیع که در کف آن دارای سوراخ های متعدد و منظم است با اثر جاذبه به صورت قطره قطره از بالا به سمت پایین ریزش و در سطح پکینگ توزیع می شود یا با استفاده از نازل ثقلی توزیع شود.

مزایا : عمر بسیار طولانی ، نیاز به فشار پمپ کمتر ، توزیع یکنواخت ، گرفتگی کمتر ، سرویس و دسترسی آسان

معایب : آب را در معرض نور خورشید قرار می دهد و امکان تشکیل جلبک وجود دارد.

 

سیستم توزیع آب دورانی

یکی دیگر از انواع سیستم توزیع آب در برج خنک کننده سیستم توزیع آب دورانی ( Rotational water distribution ) می باشد که در این سیستم آب از رایزر پمپ شده و از طریق کلگی توزیع آب و لوله های آرم به صورت دورانی توزیع می شود ، در زیر لوله های آرم سوراخ هایی با زاویه ۱۵ درجه تعبیه شده است که آب از آن ها به سمت پایین ریزش می کند ، این نوع سیستم که در برج خنک کننده گرد کاربرد دارد آب را به صورت مدور پاشش می کند.

مزایا : امکان توزیع آب در برج مدور و سطح مقطع گرد

معایب : طول عمر کوتاه ، گرفتگی لوله آرم ، سرویس و دسترسی مشکل

 

سیستم توزیع آب اسپری نازل

یکی دیگر از انواع سیستم توزیع آب در برج خنک کننده ، سیستم توزیع آب اسپری نازل ( Spray nozzle water distribution ) است که در این سیستم آب به بالای کولینگ تاور پمپ شده سپس از طریق نازل ها به روی پکینگ ها اسپری می شود. نازل برج خنک کننده بر اساس نوع پاشش دارای انواع مختلفی می باشد که قبلا مورد بررسی قرار گرفت.

مزایا : قابل استفاده در برج های خنک کننده جریان مخالف ، امکان طراحی پاشش در سطوح بالا ، نگهداری تقریبا آسان

معایب : گرفتگی نازل ها ، امکان پرتاب آب به بیرون ، نیاز به فشار پمپ

http://badrantahvie.com/cooling-tower-water-distribution/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

قیمت پکینگ برج خنک کننده

قیمت پکینگ برج خنک کننده تابع کیفیت مواد اولیه، ضخامت و کیفیت پروسه تولید می باشد. کیفیت تمام مواد خام پلیمری یکسان نیست و مواد خام به کار رفته در تولید پکینگ برج خنک کننده باید استاندارد های مشخص شده در مقاله STD-136 انستیتو برج خنک کننده را رعایت کند. مواد پلیمری با توجه به نسبت ترکیبات شیمیایی انواع بسیار مختلفی و کاربرد های بسیار متنوع دارند. استاندارد STD-136 مینیمم کیفیت مورد نیاز مواد خام به کار رفته در تولید پکینگ برج خنک کننده را بر اساس تست ها و بررسی های واقعی و کاربردی در برج خنک کن اعلام نموده است.

پارامتر های موثر بر قیمت پکینگ برج خنک کننده

همانطور که اشاره شد با توجه به نسبت ترکیبات شیمیایی به کار رفته ، پلیمر خواص متفاوتی خواهد داشت. اضافه نمودن پلستیسایزر، اصلاح کننده حرارت، بازدارنده های یو وی و ترکیبات دیگر که موجب ویژگی های متفاوتی می شود و بروی خواص مکانیکی پلیمر اثر گذار است. می توان با پلیمر بسیار ارزان ورق های پکینگ را فرم داد و قیمت پکینگ برج خنک کننده را بسیار پایین آورد، ولی این پکینگ مقاومت و عمر کمی دارد و به سرعت از بین خواهد رفت و نیاز به جایگزین خواهد داشت که بر خلاف هزینه های اولیه پایین در حقیقت هزینه زیادی را در نهایت به مصرف کننده تحمیل خواهد کرد.

برای استفاده در برج خنک کننده، دمای خمش ، مقاومت یو وی ، مقاومت در برابر ضربه و قابلیت اشتعال مواد پلیمیری از جمله پارامتر های مهم می باشند. توانایی پکینگ در تحمل دمای آب در داخل کولینگ تاور همان دمای خمش پلیمر می باشد که از خواص مکانیکی پلیمر است و همچنین توانایی پکینگ جهت مقاومت در برابر ترد و شکننده شدن همان خاصیت مقاومت در برابر ضربه و مدول انعطاف پذیری می باشد.

بررسی تمام مقوله ها نیاز به نوشتن یک کتاب دارد که از بحث اصلی خارج خواهد شد. بنابراین نیاز است حداقل خواص لازم برای پلیمر خام مورد استفاده مشخص شود تا ویژگی های پکینگ را تامین نماید و پکینگ ساخته شده باید تمام استاندارد های اشاره شده در مقاله STD-136 را دارا باشد که جهت بررسی و آنالیز این استاندارد ها نیاز به تست آن در آزمایشگاه است. مواد افزوده شده به پلمیر خام و پروسه آن به روی هزینه تمام شده و قیمت پکینگ برج خنک کننده تأثیر گذار است، در جدول زیر حدود قیمت نمونه پکینگ تا لحظه نگاشتن مقاله اشاره شده است.

یکی دیگر از پارامتر های موثر بر قیمت پکینگ برج خنک کننده صخامت ورق های به کار رفته در پکینگ می باشد، این ضخامت وابسته به گام ( فاصله ورق های پکینگ برج خنک کن ) است که هر چه فاصله ورق ها بیشتر باشد نیاز به ورق با ضخامت بالاتر است تا استحکام بلوک پکینگ تأمین گردد. پروسه ساخت پکینگ نیز بروی قیمت تأثیر گذار است ، در هنگام فرمینگ ورق ها باید حرارت به صورت یکنواخت و صحیح اعمال شود و تمام قسمت های پکینگ فرم بگیرد.

چسب مورد استفاده نیز حائز اهمیت است که باید ورق ها را به خوبی به یکدیگر پیوند بزند. این برداشت اشتباهی است که رنگ ورق پکینگ برج خنک کنندهبروی قیمت آن اثر گذار است و تنها ترکیبات به کار رفته در ماده اولیه حائز اهمیت است. هر چه تراکم ورق های پکینگ بیشتر باشد وزن پکینگ بالاتر رفته و در نتیجه قیمت پکینگ برج خنک کننده نیز بالاتر می رود. بلوک پکینگ با گام ۱۲ از بلوک پکینگ با گام ۱۹ در اندازه یکسان قیمت بالاتر و همینطور سطح بیشتری خواهد داشت.


http://badrantahvie.com/cooling-tower-fill-media-price/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰