برج خنک کننده هلر برج خنک کننده ای است که به وسیله جریان هوای طبیعی و به صورت غیر مستقیم باعث خنک شدن آب می گردد ، یعنی آب درون مدار بسته به جریان در می آید و همزمان هوا بدون تماس مستقیم با آب و تبخیر با عبور از روی کویل ها باعث خنک شدن آب می گردد. این برج های خنک کننده به نام برج خنک کننده مدار بسته نیز شناخته می شود که در آن جریان هوا به عنوان دومین خنک کننده در نظر گرفته می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این نوع برج خنک کننده می پردازیم.

 

ساختار برج خنک کننده هلر

 

برج خنک کننده هلر اولین بار توسط شرکت انکسیو در مجارستان در سال ۱۹۵۰ مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفت و به عنوان بهترین برج خشک با هزینه های قابل قبول مطرح شد. این برج خنک کننده دارای یک کویل ( کندانسور ) می باشد که آب در درون آن جریان دارد و همزمان هوا به وسیله مکش طبیعی از روی آن عبور کرده و باعث خنک شدن آن می شود.

 

به برج خنک کننده خشک که با جریان هوا و به صورت غیر مستقیم باعث خنک شدن آب می شود ، برج خنک کننده هلر می گویند.

 

برج های خنک کننده طبیعی یکی از مهمترین اجزاء نیروگاه است که با مصرف کم انرژی نقش خنک کردن آب را به عهده دارد. برج های خنک کننده جریان طبیعی می توانند از جنس بتون و یا استیل و آلومینیوم باشند که دارای ابعاد بزرگ و ارتفاع بلند می باشد.

برج خنک کننده هلر به آب جبرانی نیاز ندارد و آب درون سیکل بسته پس از خنک شدن به کندانسور بر می گردد. کویل های موجود در برج خنک کننده دارای فین می باشند که سطح انتقال حرارت را بالا برده و راندمان خنک کاری را افزایش می دهند. برج خنک کننده هلر می تواند به صورت جریان مکانیکی باشد که در این صورت ابعاد کوچکتری خواهد داشت و هوا در آن به اجبار به جریان در خواهد آمد.

 

مزایای برج خنک کننده هلر

 

  1. هزینه کم کارکرد و راندمان بسیار بالا
  2. صدای کم و حذف آلودگی زیست محیطی
  3. فضای کم نسبت به برج های خنک کننده خشک دیگر
  4. مقاومت در برابر یخ زدگی در فصل زمستان

 

جهت مطالعه بیشتر به مطلب ” برج خنک کننده خشک ” و ” برج خنک کننده مرطوب ” مراجعه فرمایید.


http://badrantahvie.com/heller-cooling-tower