اقدامات ایمنی در برج خنک کننده جهت جلوگیری از بروز حادثه و مخاطرات برای حفظ سلامتی افراد در نظر گرفته می شود. برج های خنک کننده سازه های بلند مرتبه با تجهیزات سنگین و ادوات در حال حرکت هستند که در صورت عدم رعایت موارد ایمنی ممکن است حوادث خطرناکی برای افراد و سایر تجهیزات به وجود آورند. پیشگیری و رعایت نکات ایمنی قبل از رخ دادن حادثه همیشه بهتر از راه حل جویی های پس از بروز حادثه می باشد. در این مطلب به بررسی اقدامات ایمنی در برج خنک کننده می پردازیم تا بتوان از بروز حوادث احتمالی جلوگیری نمود.

 

مجموعه اقدامات ایمنی در برج خنک کننده:

برج های خنک کننده معمولا سازه هایی بزرگ و دارای تجهیزات مکانیکی سنگین می باشند. زمانی که افراد در بخش برج های خنک کننده کار می کنند، در درجه اول اهمیت قرار دارد که ملاحظات ایمنی در نظر گرفته شده و آموزشهای لازم به افراد داده شود. در برج خنک کننده چوبی، افرادی که برای بازرسی های معمول از تجهیزات مکانیکی موجود در بخش بالایی برج، بروی سطح فن دک حرکت می کنند باید اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را کاملا رعایت کنند زیرا ممکن است در اثر پوسیدگی، تخریب و یا شکستگی بخشی از چوبها به داخل برج خنک کننده سقوط می کنند پس همواره بایستی در انجام این امر دقت لازم را به عمل آورد و از سالم بودن چوب های این بخش اطمینان حاصل نمود.

زمانی که در قسمت هایی از برج خنک کننده که فشار هوا زیاد است کار می کنید، بایستی اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را رعایت کرده و از یک داربست مناسب که به سازه برج متصل شده باشد استفاده نمایید، به طورییکه مطمئن باشید داربست محکم است و احتمال سقوط وجود ندارد. از محکم بودن جای پای خود، اطمینان حاصل نمایید. همواره برای بازرسی لوورها و یا پرکن ها از بالابر های مکانیکی استفاده نمایید و هیپگاه بر روی این صفحات حرکت نکنید زیرا صفحات لوور، در اثر اعمال نیروی وزن یک نفر، ممکن است شکسته شود.

برای بازرسی از قسمت های داخل تنوره فن، رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده الزامی است هیچگاه بر روی پره های فن حرکت ننمایید اگر چه بعضی از انواع فن ها دارای پره هایی از جنس فایبرگلاس می باشد و به راحتی وزن سه تا چهار نفر را تحمل می کند ولی حرکت بروی پره های فن از لحاظ مسائل ایمنی صحیح نمی باشد و خطرات ناشی از آن متوجه خود فرد خواهد بود. در فصل زمستان باید اقدامات ایمنی در برج خنک کننده را در نظر گرفت زیرا هنگامی که هوا سرد می باشد امکان یخ زدگی در تمامی قسمت های برج وجود دارد در زمان بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله ها به دقت مواظب سر خوردن باشید. در هنگام شب جهت بازرسی برج به خصوص قسمت های بالایی و سطح فن استک برج خنک کننده، حتما دو یا سه نفر این کار را انجام دهند تا در صورت بروز حادثه برای یک فرد همراهان او، ایجاد حادثه را گزارش دهند. رعایت مسائل کوچک ایمنی مانع از ایجاد صدمات جانی و یا تخریب تجهیزات خواهد شد.

  

خطرات ناشی از کار با تجهیزات مکانیکی:

زمانی که جهت انجام تعمیرات فن و تجهیزات مربوط به آن، در قسمت تنوره فن قرار دارید حتما اپراتور ها را از این مسئله آگاه نمایید. اپراتور ها بایستی مطمئن شوند که فن از قسمت اصلی خاموش است و یک برچسب جهت اطلاع افراد بر روی کلید مربوط به آن نصب شده است. برای رعایت ایمنی بیشتر، بایستی کلید مربوط به حرکت فن قبل از ورود به تنوره فن در حالت خاموش قرار بگیرد.

 

خطرات ناشی از تماس با آب داغ:

اگر برای انجام کارهای تعمیرات و بازرسی، بایستی وارد سیستم توزیع آب در برج خنک کننده و لوله های توزیع کننده آب گرم یا هدر ها که دارای قطر زیاد می باشد شوید، از خاموش بودن پمپ های آب گردشی، اطمینان حاصل کنید. بایستی در این مواقع، هرگونه تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود آب به سیستم توزیع آب گرم و ریختن آب داغ بروی افراد، در نظر گرفته شود.

 

خطر برق گرفتگی:

برج های خنک کننده، مجموعه ای از آب و الکتریسیته را در خود جای داده اند، پس احتمال برق گرفتگی برای افرادی که در این سیستم ها مشغول به کار هستند وجود دارد. بایستی همواره تجهیزات الکتریکی و سیم کشی های مربوطه به دقت مورد بازرسی قرار بگیرند. در هنگام رعد و برق و باد و طوفان شدید هیچگاه ازبرج خنک کننده بالا نروید زیرا امکان برق گرفتگی وجود دارد. بایستی جهت رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده تجهیزات ایمنی لازم در بالای برج های خنک کننده برای مقابله با این پدیده در نظر گرفته شود.

 

خطر آتش سوزی:

در برج های چوبی و برج هایی که دارای پرکن های پلاستیکی می باشد، علیرغم وجود مقادیر بسیار زیاد آب درون این برج ها، احتمال آتش سوزی وجود دارد. غیر قابل باور است که یک برج خنک کننده قابلیت احتراق و آتش سوزی داشته باشد. ولی بسیاری از این قبیل برج ها وجود داشته که در اثر بی مبادلاتی افراد و کشیدن سیگار، دچار حریق شده است. به همین دلیل کشیدن سیگار برای افراد اپراتور، در این قبیل برج ها ممنوع می باشد. در صورتی که برج های چوبی مدت رمان زیادی خارج از سرویس باشد چوبها خشک شده و احتمال آتش سوزی وجود دارد.

افرادی که با حلال ها و رزین ها سر و کار دارند بایستی از خطرات مربوط به آن، آگاه شوند. رزین های پلی استری در هنگام مخلوط شدن، واکنش های گرمازا ایجاد می کنند. همچنین پارچه های آغشته به روغن و یا تجهیزات مربوط به روغن کاری، احتمال آتش سوزی را افزایش می دهند. بنابراین جهت رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده هر گونه کار گرم نظیر جوشکاری و یا برشکاری بایستی با صدور مجوز از واحد ایمنی صورت پذیرد.

 

خطرات تنفسی و کار با مواد شیمیایی:

برج خنک کننده یک محیط گرم و مرطوب می باشد که علیرغم وجود تجهیزات لازم برای تصفیه شیمیایی آب محل مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و میکروارگانیسم ها می باشد. بنابراین با رعایت اقدامات ایمنی در برج خنک کننده هیچگاه مدت زمانی طولانی در بخش حوضچه قرار نگیرد و هیچ گاه هوای خروجی از بخش فن در برج هایی که دارای فن می باشد را تنفس ننمایید. در برج خنک کننده جهت تصفیه شیمیایی آب از اسید ها برای کنترل PH آب برج خنک کننده، از کلر برای گند زدایی و از یک سری بازدارنده ها استفاده می شود که هر کدام خطرات مربوط به خود را دارد. بنابراین افرادی که با این مواد سر و کار دارند حتما بایستی از خطرات احتمالی این مواد و نحوه کار با آن آشنایی پیدا کنند. یکی دیگر از اقدامات ایمنی در برج خنک کننده این است که در هنگام تزریق مواد شیمیایی به صورت دستی مواظب چشم ها بوده و حتما از دستکش استفاده کنید. حتی الامکان از تماس مستقیم دست با آب کولینگ به علت مواد شیمیایی خودداری نمایید.

 

http://badrantahvie.com/safety-precautions-for-cooling-tower/